juni 2018

Narvtinden - 685 meter

Frste dag i Lofoten og jeg er allerede forelsket i denne plassen! Vi kom hit med ferja fra Bod rundt klokka elleve i morges. Like etter ha utforsket en del av Moskenes og Reine dro vi til Flakstad hvor vi gikk p fjelltur p et fjell som het Narvtinden. Selv om jeg holdt p d mens vi gikk opp fjellet (det var s ufattelig tungt...) var utsikten p toppen verdt det! Det var et veldig bratt fjell (685m) syns n jeg ihvertfall og p et tidspunkt gikk stien nesten rett opp fjellet. Turen ned fjellet syns jeg faktisk var mye enklere og jeg l foran begge guttene et godt stykke. De syntes at det var veldig rart at jeg, som har s korte bein, gikk fortere ned fjellet en dem (begge to er hye og har lange bein), haha!

N sitter jeg derimot godt til rette i sofaen her i huset som vi leide rom i via "Airbnb" nettsiden for en stund siden. Det er s utrolig vakkert her. Huset er amazing og veldig moderne. Lynne og Jan, som eier huset, er s hyggelig mot oss og de hjelper oss med hva enn det mtte vre. Jeg fikk hre fra dem at det tok dem nesten 10 r f tak i denne tomten som ligger ved sjen! Det var garantert ikke billig bygge dette huset heller, men herregud s fint det er her. Det er rett og slett drmmehuset mitt! Jeg skal oppdatere dere med bilder snart s fr dere se selv hvor fint det er. Frem til da skal jeg bare slappe av resten av kvelden og legge meg tidlig, hihi. Jeg nsker dere en super fin kveld videre! ♡

- Meg + mitt crazy hr og broren min

- Et annet fjell som l like ved fjellet vi gikk p -

- Dette er bilder som egentlig oppsummerer hvordan fjellturen vr gikk -

- Bearach (venstre) og Ole (hyre) -

- Toppen! Vi klarte g helt til toppen av fjellet! -

Polarsirkelen

- Her er de bildene jeg tok fra da vi beskte "Arctic Circle Center" i gr! -

I gr da vi kjrte fra Drevvatne og til Bod beskte vi polarsirkel-senteret p Saltfjellet. Vi stoppet for f en liten pause fra all bilkjringen, men ogs for f noe og spise. Jeg hadde aldri vrt der fr s det var spennende se seg litt rundt omkring i omrdet. Det frste jeg la merke til da vi kom dit var hvor stort det senteret egentlig var! Vi hadde kjrt mange kilometer uten se noen srlig store bygninger og plutselig, midt p fjellet, fr vi ye p dette svre senteret s selvflgelig mtte vi stoppe se hva det var for noe. Vret var uheldigvis ganske drlig s det var en av grunnene til at vi ikke var p senteret s lenge. Ikke fikk jeg tatt noen bilder med kameraet mitt heller, men jeg regner med at p tilbake turen stopper vi nok innom der igjen og da kan det hende at vret er bedre.

Men uansett! N er vi alts fremme i Bod og jeg sitter i leiligheten til morfar og blogger. Jeg, Ole og Bearach overlevde den lange bilturen hit. Jeg klarte sren meg kjre s langt uten krsje bilen! Er s stolt av meg selv n ja, haha. Da vi endelig kom fram i gr ettermiddag dro vi spiste middag til Jonette (sskenbarnet til mamma). Deretter dro vi p kino s "Ocean's 8". Jeg har hrt at filmen har ftt mye kritikk for at den er drlig, men jeg syns den var kjempe bra s den anbefaler jeg virkelig! Planene i dag er egentlig bare slappe av, kanskje dra ut og shoppe, og s dra p sightseeing her i omrdet. I morgen skal vi ta ferje til Moskenes og da m vi st opp i seks tia. Huff, jeg gruer meg allerede.... Jaja, jeg nsker dere en fin dag videre s skal jeg oppdatere dere snart igjen! 😄

Ut p eventyr

Heii dere! Jeg hper dere ikke har savnet meg s altfor mye er inne p bloggen? Bloggingen mtte jeg legge litt i fra meg i gr fordi jeg var sammen med vennen min Bearach (han fra USA) og var litt opptatt med vise han rundt her i Brnnysund. Ikke at vi gjorde s veldig mye alts. Vi gikk p tur i turlypa rundt flyplassen og var innom kjpesenteret selv om det ikke var s veldig mye se der. Bearach kommer jo fra Houston, Texas hvor alt skal liksom vre s stort s dere kan jo tro hvor overrasket han ble da han s at matbutikkene vi har er betydelig mye mindre, haha!

- Dette er bilder fra turen vr i dag da vi gikk opp p Torghatten-fjellet! -

Det ordentlige eventyret vrt begynner egentlig ikke fr i morgen tidlig fordi det er da vi skal reise fra Brnnysund og kjre til Lofoten. Vi skal selvflgelig ha noen sm stopp p turen hvor vi skal overnatte fr vi kjrer videre. Den frste biten av turen vr i morgen gr til Sandnessjen og derfra kjrer vi videre til Mosjen og s til Drevvatne. Jeg krysser fingrene for at alt gr som det skal og at jeg klarer kjre s langt uten en annen voksen-person! 🙃 # Pray4me

S'mores p Sankthansaften

Gooood sndag ♥ Funfact, jeg skrev dette innlegget klokka 00:56 i morges fordi jeg har snudd dgnrytmen min p hodet allerede selv om sommerferien ikke har begynt for fullt enda, haha. Jeg ligger garantert sover fortsatt nr dette innlegget blir publisert p bloggen. Jaja, jeg har en god grunn til hvorfor det ble s sent fr jeg gikk la meg i gr. Jeg feiret nemlig Sankthansaften med onkelen min og broren min og da gikk tiden i fra oss. Vi koste oss s masse her ute i hagen og tente bl og grillet s'mores sammen. Aner dere hvor godt det er med marshmallows + Marie kjeks + melkesjokolade? Vi bruker ofte lage det nr vi frst lager bl, hehe. Uansett! Planene for i dag er egentlig bare rydde ferdig huset fr vennen vr fra USA kommer. Det blir s gy mte han igjen. Engelsken min er derimot litt "utrent" om man kan si det. Det fles ut som om det er r og dag siden jeg sist snakket engelsk med en annen engelsk-talende person, men det gr nok bra hper jeg. Ha en riktig fin sndag videre da! See you soon. ✌️

Going on a roadtrip

Heii igjen dere! Akkurat n holder jeg faktisk p planlegge en tur som jeg skal ta i neste uke sammen med broren min og vr venn som reiser helt fra USA for beske oss. Jeg tenkte derfor at det kunne vre morsomt oppdatere dere om mine reiseplaner. Bearach er en familievenn av oss som jeg har kjent helt siden jeg var liten og bodde i Houston, Texas. Det er en god stund siden vi sist s han s det blir veldig gy mte han igjen. Det er hans andre gang beske Norge, faktisk! Nr han kommer hit skal vi vise han rundt omkring i Nordland og det inkluderer ogs at vi reiser til Lofoten, wiiiii. Jeg har aldri vrt der fr s dette blir en spennende tur for meg ogs. Har noen av dere vrt i Lofoten fr? 💛

#Lofoten #reise #roadtrip #biltur #Nordland #ferie #Norge #sommerferie #tur #venner

Planen vr er alts at vi skal kjre fra Brnnysund og kjre oppover mot Lofoten. Vi tenker ogs og stoppe noen plasser p turen hvor vi skal overnatte, som for eksempel i Mosjen og i Bod. Da fr vi alle tre muligheten til se oss litt om og slappe av istedenfor stresse med komme oss frem. Det tar jo tross alt nesten ni timer kjre fra Brnnysund til Lofoten. Jeg er den som skal kjre og fler at jeg gruer meg litt til vre sjfr fordi jeg har aldri kjrt s langt fr og aldri i s store byer. Brnnysund er er liten fjert by hvor det nesten aldri oppstr trafikkkork og det er s enkelt finne fram her at jeg kunne ha gjort det i blinde, haha. Dette blir alts en veldig spennende tur for meg ogs!

Nr vi ankommer Lofoten skal vi bo i et hus vi har leid via Airbnb. Eller... vi leier ikke hele huset, men et stort soverom (inkludert eget bad) i selve huset. I tillegg fr vi servert frokost av verten, som virker veldig hyggelig. Nedenfor kan du se noen bilder fra hvordan det ser ut i huset, hihi. Det er alts et utrolig fint hus som er veldig moderne. Nei, det var ikke s veldig billig leie dette, men vi skal bare overnatte der to netter. Det er jo nesten en "once in a lifetime" sjanse!

Jeg gleder meg s masse! Hvilke ferieplaner har du?

13 rs skolegang

Meg, Martine, Lisen, Signe og Mina

Da var jeg endelig ferdig med 13 rs skolegang ved Brnnysund Videregende Skole! Jeg hadde en veldig fin feiring fr i dag sammen med bde klassekameratene og lrerne mine. De fleste av oss hadde p oss bunad eller dress, jeg hadde selv den grnne nordlandsbunaden min p. Det var faktisk frste og siste gang jeg gikk med bunad p skolen, haha. Vi spiste kaker og hrte p taler fra bde lrere og elever. Det var ogs noen som spilte gitar og sang. Etter det fikk hver av oss roser fra lrerne vre og det var et korps utenfor skolen vr som spilte for oss. Vi avsluttet det hele med kaste russeluene vre opp i luften og deretter ta masse fine bilder sammen.

Jeg og jentegjengen min var faktisk de aller siste til dra hjem av alle sammen fordi vi hadde ikke lyst til dra med en gang da feiringen var ferdig. Vi brukte heller tiden vr til g gjennom hele skolebygningen og mimre tilbake i tid til hva vi gjorde i de forskjellige klasserommene i lpet av de rene vi gikk der. Nr man frst skal forlate en plass for godt m man gjre det ordentlig slik at man ikke angrer p noe i ettertid. Det var heldigvis ikke den siste gangen jeg s klassen min i hvertfall; jeg skal nemlig mte dem igjen i kveld s det gleder jeg meg til!

Meg og Mina

Kakene vi fikk p skola - Russeluekasting - Ferdig!

Meg og Lisen

Ha en fin torsdagsettermiddag videre s snakkes vi senere!

Hawaii fest

🌴🌺

God morgen dere! (Eller god ettermiddag hvis dere har vrt vken en stund, haha.) Jeg var oppe til klokka fire p natta i gr fordi jeg var ute sammen med "russe"-kullet mitt. Vi hadde vr siste arrangerte fest sammen fr vi fr sommerferie i neste uke. Siden det faktisk var siste tema fest mtte jeg jo ta det skikkelig ut. Jeg hadde bestilt hawaii skjrt og blomster kranser p nettet som jeg fikk mange uker i forveien. Solbrillene og toppen dere ser ovenfor var et spontan kjp som jeg gjorde sammen med mamma i gr da vi var p byen, fr festen begynte. Lokalet vi var p hadde blitt pyntet med alt fra oppblsbare palmetrr til plastkopper med ananaser p. Festen vi hadde var alts 100% hawaii! Jeg koste meg s mye og i tillegg s var vret ute perfekt. Da jeg gikk hjem s var det deilig temperatur ute og sola skinte, man kunne nesten ha kalt det idyllisk, haha. Eller, det var jo det da, syns jeg. Det eneste som er litt kjipt n er at jeg m tilbake til lokalet rydde/vaske og det ser garantert IKKE ut der. Huff, men m man s m man...

Jeg nsker dere en fin sndag videre!

Toppkarakter og ferie

N kan jeg endelig si meg ferdig med eksamensperioden ved tredjeret her p videregende skole og ta "sommerferie"! I gr hadde jeg min siste muntlig eksamen som var i engelsk. Jeg var et nervevrak i minuttene fr jeg skulle fremfre foran lreren og sensoren. I begynnelsen av presentasjonen min snakket jeg veldig fort og klarte rote til med manuset mitt som gjorde meg enda mer nervs. Jeg prvde mitt beste p bare ta en kort pause, puste ut og roe ned. Etter det som fltes ut som en evighet ble jeg ferdig med power point presentasjonen min og ble deretter spurt masse vanskelige sprsml. Da jeg tilslutt kom ut av det klasserommet jeg hadde hatt eksamen i var jeg bde sliten, svett og lettet for vre ferdig. S fikk jeg vite karakteren min bare noen f minutter etterp og vet dere hva jeg fikk?................

Jeg fikk 6!!! Det er ikke ofte jeg skryter av meg selv slik, men det gjorde meg s utrolig glad da jeg fikk hre det. Dagen fr hadde jeg, helt serist, sittet og jobbet med presentasjonen til klokka ett p morgenen neste dag. Jeg var drit lei og p et tidspunkt fikk jeg panikk fordi jeg flte jeg aldri kom til bli ferdig og begynte derfor grte. Heldigvis lnnet det seg jobbe s hardt. Jeg fikk toppkarakteren jeg hadde nsket meg i faget! N er det bare 7 dager igjen av skoleret og s er jeg sren meg ferdig med 13 rs skolegang (eller...egentlig bare 12 rs skolegang fordi jeg hoppet over 6. klassen da jeg flyttet til Norge, hehe). Jeg bde gruer og gleder meg. Det blir rart flytte ifra s mange klassekamerater jeg er glad i, men vi kommer nok til mtes igjen en gang ♥ Er dere ferdige med alle eksamener?

Muntlig eksamen...

Dette kom jeg opp i muntlig eksamen!! 👇

Hey babes! ♥ Jeg mtte ta en liten pause fra muntlig eksamens vinga s da tenkte jeg at jeg kunne oppdatere dere litt. Tidlig i morges fikk jeg endelig vite hvilket fag jeg kom opp i til muntlig eksamen. Det er s typisk at nr det er hele fire muntlig eksamens trekk p fire forskjellige dager, s blir ikke navnet mitt ropt opp fr heeelt tilslutt...den siste dagen. Det er mange jeg kjenner som allerede er ferdig med muntlig eksamenen n og har "ferie". Jeg misunner dem s mye. Jeg har ikke ftt vite hvilket tema jeg skal ha til muntlig eksamenen enda engang! Det fr jeg frst vite i morgen...Men jaja, jeg kom heldigvis opp i engelsk da s jeg er fornyd med det. Jeg fler meg trygg p det faget og tror det er en veldig liten sjanse for at jeg kan stryke ihvertfall. Jeg har sittet siden klokka ti i dag lest, tegnet og skrevet notater om viktige temaer i boka (med noen "sm" pauser innimellom da selvflgelig, haha). N skal jeg snart p lpetrening slik at jeg kan tenke p noe annet en liten stund. Jeg bruker bli s nervs fr slike store presentasjoner, men dette er siste eksamen fr jeg fr sommerferie og faktisk siste eksamenen jeg har ved Brnnysund Videregende Skole! Det er vel bare det jeg fr ha i bakhodet nr jeg str foran lreren og sensoren og fremfrer p torsdag....

Vr frste biltur sammen

N er jeg endelig kommet hjem fra en liten tur jeg var p istad sammen med min trofaste venn, Texas. Vi to tilbragte en liten time ute i naturen. Bde jeg og han syntes det var veldig deilig f bevegd oss litt, s selv om det ikke var s fint vr ute s koste vi oss. Fr vi begynte gturen vr mtte vi kjre et lite stykke. Jeg har egentlig aldri kjrt alene med Texas i bagasjerommet og det var et styr f inn buret hans i bilen. Bilen jeg kjrer har et ganske lite bagasjerom s jeg mtte ta ned setene for f plass til den (noe som egentlig ikke er s veldig lurt fordi da er ikke buret sikret godt...Heldigvis kjrte vi ikke s veldig langt s det gikk bra.) Dette var vr frste biltur sammen og forhpentligvis blir det flere i fremtiden! ♥
// Sorry for at dette ble et ganske kjedelig innlegg om en tur jeg hadde med hunden min, haha, men det er ikke s veldig mye annet spennende som skjer i dag. Jeg har siste muntlig eksamen i neste uke og s etter det er det sommerferie for meg! Da har jeg mer tid til planlegge litt mer interessante innlegg: jeg skal blant annet p rootsfestival, reise til Oslo og til Lofoten i sommer og s selvflgelig flytte alene for frste gang til selveste Toten. De opplevelsene der gleder jeg meg til dele med dere!

Hawaii bursdag

Heii dere! N stresser jeg egentlig litt med f kommet meg avgrde til venninnen min fordi vi skal mtes i kveld, men fr det ville jeg bare dele noen bilder jeg tok i dag i fra bursdagsselskapet til Mormor og Alvilde (sskenbarnet mitt). Tenk, de to har bursdag p akkurat samme dag! Det var kjempe hyggelig feire med dem. Vi spiste frst en god middag p den nye restauranten her i byen, SVANG, fr vi dro og spiste kake hjemme hos dem. Temaet i bursdagen var selvsagt hawaii-tema slik dere kan se p bildene ovenfor. Synd jeg ikke tok p meg gress-skjrtet jeg har liggende p rommet mitt, men den sparer jeg til hawaii-festen jeg skal ha med klassen i neste uke, hihi. Ha en fin kveld videre! ♥

Fav hoodie - Pepsi genser

IKKE SPONSET - HETTEGENSER HER (ADLINK)

Hola babes! Akkurat n er jeg hjemme og sitter og ser p "10 most viewed auditions of all time from Britain's Got Talent". Nr jeg ikke har noe annet gjre liker jeg se p folk som har mer talent enn meg for da fler jeg meg skikkelig kjedelig og talentls, hahaha. Neida, men uansett, i dag var frste muntlig eksamens trekk p skola. Vi som gr tredjeret p videregende M opp i muntlig eksamen. Det er fire trekk tilsammen: i dag, p fredag og p mandag og tirsdag i neste uke. Det var ikke min tur til bli trukket opp i dag, men forhpentligvis blir jeg ikke trukket opp sist fordi det er kjipt vre heeeelt sist nr alle andre er ferdige. Jeg krysser fingrene for at jeg kommer opp i engelsk fordi det er det faget jeg har best sjans p f en god karakter i!

N til hva innlegget egentlig skal handle om. Jeg kjpte meg ny hettegenser fra Junkyard for noen dager siden og jeg fikk den i posten i dag. Hvis du er en pepsi-lover snn som meg s passer denne hettegenseren perfekt til deg. Den er faktisk p salg n til 40%. Den finnes i bde bl og i svart. Om dere har tenkt kjpe den s anbefaler jeg g ned en strrelse fordi den er veldig stor. Jeg har strrelse M og hettegenseren gr nesten helt ned til knrne mine. Skulle kanskje ha byttet den mot en strrelse mindre, men samtidig s er det litt deilig at den er s stor. Jeg har planer om drikke mye Pepsi-Max med den nye pepsi genseren min, hihi.

I, Tonya

Kilde: http://www.miaminewtimes.com/film/i-tonya-movie-review-9875189

N tenkte jeg anbefale en film dere kan se neste gang dere skal ha familiekveld, venninnekveld eller kanskje nr dere skal ha litt alene tid. Denne filmen s jeg nemlig i gr fr jeg gikk la meg og jeg syntes den var s bra at jeg mtte skrive et lite innlegg om den. Filmen er basert p en ekte hendelse eller rettere sagt en skandale som skjedde i 1994 like fr det skulle vre OL p Lillehammer her i Norge. Om dere vil lese om hendelsen kan man lese den HER, en artikkel skrevet av Dagbladet. Jeg vil si at filmen kan g under kategorien dokumentar siden hendelsene i filmen har skjedd i virkeligheten, men samtidig er det en vanlig "Hollywood" film som er fylt med bde action, drama og komedie.

Kilder: http://www.indiewire.com/2018/01/i-tonya-star-sebastian-stan-marvel-1201911435/ // http://www.dailymail.co.uk/tvshowbiz/article-5424779/BRIAN-VINER-Tonya-skaters-monstrous-mother.html // http://ew.com/movies/2017/12/11/i-tonya-nancy-kerrigan/ // https://www.cosmopolitan.com/entertainment/movies/a15336599/i-tonya-fact-vs-fiction-list/

- I, Tonya -

I filmen "I, Tonya" blir vi kjent med Tonya Harding. Hun er et enebarn som vokser opp under tffe omstendigheter med en mor, og etterhvert en kjreste, som begge er brutale mot henne. Tonya begynner p kunstlp nr hun er  bare fire r og i lpet av filmen fr vi se hvordan hun kjemper seg til toppen i sporten. Vi fr ogs se hvordan skandalen som skjedde for 24 r siden utspiller seg - Bare uker fr det er OL i Lillehammer blir Nancy Kerrigan, Tonyas rival, angrepet og sltt med en jernstang. Dette frer til at Tonya fr plass p OL landslaget, noe som hadde vrt det store mlet hennes lenge. Mistanken om hvem som sto bak angrepet blir rettet mot Tonya Harding og selv om hun nekter for ha noe med saken gjre blir hun tilslutt utestengt fra kunstlp for livsstid. Om dere vil se selve klippet av den ekte Nancy Kerrigan rett etter skandalen skjedde kan dere trykker HER, men NB (!!) det er en veldig sterk video!

Kilde: https://www.seher.no/kjendis/tonya-harding-er-gravid/64659692 og fra selve filmen

For se traileren til filmen trykk HER

Hyttetur p Dnna

#hyttetur #dnna #venninner #koselig #tur #helg #helgetur

N er jeg er endelig hjemme igjen etter ha vrt p hyttetur p Dnna sammen med venninnene mine ♥ Vi reiste rett etter skolen p fredag. Det var litt stressende fr vi reiste fordi jeg ble ferdig med den siste skriftlig eksamen den dagen (noe som ikke gikk s bra tror jeg, haha) og jeg hadde ikke pakket i det hele tatt dagen fr. Jeg mtte skyndte meg hjem etter eksamenen hive noen klr i baggen fr jeg sprang ut dra igjen. Da vi kom fram til hytta p Dnna slappet vi bare av, lagde oss taco til middag og spilte noen brettspill. Vi satt oppe til klokka 03 p lrdags morgenen fr vi gikk la oss, hihi. Hytta vi var p var forresten Signe sin. Det var en veldig koselig liten hytte med overraskende mange soverom og en stor stue med en utrolig fin utsikt.

Anyways, p lrdagen, alts i gr, gjorde vi litt forskjellige ting sammen. Dagen startet litt sent for oss, men det var veldig deilig at vi tok det s rolig. Jeg og jentene spiste en god frokost fr vi dro p en liten tur i en "eventyrskog", som dere kan se p bildene ovenfor. Det var s fint g p stien i skogen! Det fltes ut som om vi var i en slags eventyr fordi det var s lyst og veldig grnt over alt. Etter den lille turen vr dro vi fisket p brygga som ikke var s langt unna hytta. Det som var s morsomt var at vi faktisk fikk en stor fisk p kroken ikke lenge etter vi hadde begynt fiske. Vi tenkte jo det var lite sannsynlig at vi kom til f napp, men plutselig rykker det til i fiskestangen til Mina og s hadde vi jammen meg ftt en svr torsk, haha! Vi slapp den ut igjen da fordi det var ingen av oss som hadde s veldig lyst til slye fisken, men ikke fr vi hadde tatt et par bilder av fangsten.

Jeg har alts stor koset meg i helga og jeg hper det blir noen flere slike stunder med venninnene mine fr vi splittes i sommer og flytter til hver vr del av Norge. Det kommer til bli s trist mtte dra fra hverandre slik, men forhpentligvis klarer vi mtes ofte nr vi ikke gr i samme klasse lenger. Tusen takk for en kjempe fin tur jenter!

Hva har dere gjort i helga?